Svar: Flaske ved 1. eller 2. lur?
3. november 2014
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når din dreng skal til at nøjes med tre flasker dagligt, så ligger disse flasker ofte bedst inden middagslur, aften og sen aften. Den tidlige morgenflaske fjernes, fordi den ofte tager appetitten væk fra morgenmaden og formiddagsflasken fjernes og i stedet gives her et mellemmåltid…
Men jeres dreng har jo ikke læst bogen og han lyder til at trives bedst med flaske før formiddagslur, aften og tidlig morgen - og hvis han trives bedst sådan og i øvrigt spiser godt til de øvrige måltider, så må det naturligvis gerne være sådan:)
Du kan altså godt vælge at bibeholde flasken tidlig morgen og flaske før formiddagslur selvom han så får en del mælk først på dagen og inden middagsluren vil han så måske stille og roligt kunne gå over til at få et lille mellemmåltid f.eks. lidt frugt, evt. sammen med lidt mælk eller vand af en kop og så blive puttet midt på dagen. Der går jo ofte et par timer mellem frokost og middagslur og her kan et mellemmåltid godt erstatte flasken, hvis du skønner det vil fungere bedst sådan.
Det kan også være, at han vil sove ligeså længe om formiddagen, selvom han ikke drikker så meget flaske der - hvis hans rytme har været sådan længe, så er det måske sådan han sover, sådan hans indre ur har indstillet sig, og så betyder det ikke så meget, hvor stor flasken er her. Derfor kan du naturligvis også prøve at skrue lidt ned i mængden af flasken om formiddagen samtidig med at du tilbyder et mellemmåltid og se hvordan han reagerer på dette…
Der er altså ikke kun én måde at gøre tingene på og du må derfor prøve at gøre det, som du fornemmer han vil trives bedst med - og måske forsøge dig lidt frem:)
Håber du kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske