Svar: Flaske ved 1. eller 2. lur?

3. november 2014

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Når din dreng skal til at nøjes med tre flasker dagligt, så ligger disse flasker ofte bedst inden middagslur, aften og sen aften. Den tidlige morgenflaske fjernes, fordi den ofte tager appetitten væk fra morgenmaden og formiddagsflasken fjernes og i stedet gives her et mellemmåltid…

Men jeres dreng har jo ikke læst bogen og han lyder til at trives bedst med flaske før formiddagslur, aften og tidlig morgen - og hvis han trives bedst sådan og i øvrigt spiser godt til de øvrige måltider, så må det naturligvis gerne være sådan:)

Du kan altså godt vælge at bibeholde flasken tidlig morgen og flaske før formiddagslur selvom han så får en del mælk først på dagen og inden middagsluren vil han så måske stille og roligt kunne gå over til at få et lille mellemmåltid f.eks. lidt frugt, evt. sammen med lidt mælk eller vand af en kop ...

Annonce

... og så blive puttet midt på dagen. Der går jo ofte et par timer mellem frokost og middagslur og her kan et mellemmåltid godt erstatte flasken, hvis du skønner det vil fungere bedst sådan.

Det kan også være, at han vil sove ligeså længe om formiddagen, selvom han ikke drikker så meget flaske der - hvis hans rytme har været sådan længe, så er det måske sådan han sover, sådan hans indre ur har indstillet sig, og så betyder det ikke så meget, hvor stor flasken er her. Derfor kan du naturligvis også prøve at skrue lidt ned i mængden af flasken om formiddagen samtidig med at du tilbyder et mellemmåltid og se hvordan han reagerer på dette…

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Der er altså ikke kun én måde at gøre tingene på og du må derfor prøve at gøre det, som du fornemmer han vil trives bedst med - og måske forsøge dig lidt frem:)

Håber du kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to